spacer

crew
Het werd een intense zoektocht van 2 jaar. Internet is een handige tool hierbij geweest. Forums, advies, tips & trix zijn overvloedig en vlot over en weer gevlogen via het World Wide Web. Wat is het toch makkelijk geworden voor de voorbereidende vertrekkers …. Makkelijk? Eh, nee, niet echt. Het is en blijft een helse opdracht en er dient alweer veel tijd, geld en energie in gestoken te worden. Naast internet heb ik ook vele boeken gelezen die me nuttig advies opleverden.
Meer dan 100 boten heb ik gevonden op het net, meer dan 50 heb ik telefonisch en mailisch doorgelicht, meer dan 30 ben ik gaan bezichtigen, meer dan 25 werden doorstreept op mijn lijst. Over een 5-tal heb ik diep nagedacht, gediscussieerd. Op een 3-tal heb ik geboden. Een 2-tal `vielen uit de boot` wegens finaal niet-okay (dat waren de harde dobbers, temeer omdat ik al 3 keer voor dit schip naar Friesland was gereisd). Even terzijde: omtrent deze zoektocht en contacten met makelaars had ik graag nog 2 horror verhalen gepubliceerd. Enkel voor de minder gevoelige lezertjes uiteraard.... Maar, vooral voor alle lezers onder u die een 2de hands schip willen aankopen:
Long & Short Horror Story`s - het wel en wee omtrent bepaalde scheepsmakelaars.
De allerlaatste der 100den werd na 2 jaar zoeken gevonden: een stalen `Van De Stadt 34`, naamloos met heel wat mijlen onder de kiel. Hieronder de advertentie waarop de eigenaar reageerde wat het begin werd van het vinden van het Schip voor mijn reis.

GEZOCHT:ZEILSCHIP VOOR WERELDREIS
Profiel boot die ik zoek voor mijn doel: 4 jaar wereldomzeiling met een maximum van 4 volwassen aan boord voor langere periodes, beoogd vertrek 2010:
tussen 33 en 40 ft, maximum 40 000 euro - staal of polyester - schip moet geschikt zijn voor wereldomzeiling langs de `klassieke` route, (Golf van Biskaje, tropen, mogelijk een storm, lange oceaanoversteken, ...) - schip moet gebouwd zijn voor langere oceaanreizen, dus geen lichtweer-gebouwd schip. M.a.w. een stevige en verantwoorde constructie, goed lijnenplan, goede zeegang, een veilig schip, dat een mogelijke storm moet aankunnen, … - voldoende opbergruimte - schip hoeft niet uitgerust te zijn, doe ik liever zelf, m.a.w. zo simpel mogelijk, zo `basic` mogelijk - behoef geen luxe - wil schip niet als statussymbool, enkel als heel goed geschikt middel voor mijn doel: veilige circumnavigatie - goed onderhouden, redelijk netjes - slaap/leefaccomodatie: 2 kajuiten die mogelijks afsluitbaar zijn, mag achterkajuit zijn - alvorens aankoop moet schip een grondige expertise en proefvaart kunnen doen. Advies, tips en trix, voorstellen, suggesties, boten die hieraan voldoen... Contacteer me: ..........
Met vriendelijke zeilgroeten, Sigrid